Ein smuttur til Nordtyskland // mini bryllupsrejse – del 2

Skærmbillede 2017-10-17 kl. 15.04.04

Sponsoreret – denne tur er planlagt af Vorpommern.de og Usedom.de

Ein smuttur til Nordtyskland med min mand under armen i hele 4 dage uden børn. Første gang det nogenside er sket! Nørj det har været helt fantastisk at være Ditte og Marck igen og kunne snakke sammen uden 100 afbrydelser og nyde hinandens selskab.

SØNDAG

Turen går til Usedom, en lille ø, som efter vores mening virkelig er en smuk lille perle! Sikke en natur øen rummer, men min Usedom har også en 12 km lang strandpromenade i Ahlbeck, som vi tager til mandag.

Søndag tjekkede vi ind på Wasserschloss Mellenthin Slot, som er et smukt hotel beliggende på en kunstig lille ø. Dette hotel var noget helt særligt, så idylisk, smukt og imødekommende. Stedet har sit eget bryggeri og kafferisteri samt de er kendt for deres vafler.

Da vi ankom blev vi vist rundt og fik slottes historie. Marck fik en smagsprøve på stedets egne øl, og jeg fik en GOD kop kaffe fra deres kafferisteri samt en smagsprøve på deres egne lemonader. Det smagte himmelsk, og Marck var en glad mand! Jeg elsker kaffe, og deres kaffe var helt perfekt efter min mening. Vi er allerede meget forelsket i dette sted, og vi begge har følelsen af, at her kunne vi godt tænke os at komme tilbage til!

Efter lidt smagning på diverse lækkerier og frokost gik vi en skøn tur i den dejlige natur omkring hotellet og i det lille område. SMUKT STED!

I nær området ligger et lille BIO sted, Landhotel & Restaunrant, som er særlig kendt for deres vafler og eget kværneri, hvor de selv kværner melet til deres vafler. De driver også et BIO-hotel med nogle super enkel og fine værelser! Vi begge var meget overrasket over værelserne og ikke mindst vaflerne 😉 Men stedet udefra ser ikke særlig spændende ud, men det rummer noget helt anden indeni. Vaflerne er klart et besøg værd!

Vaflerne er lavet på fuldkornsmel, og alt er BIO (økologisk), også fik vi 3 slags, en med havtorn, blomme og æble.

Lørdag eftermiddag stod på rundvisning på Slottet Schlosss Stolpe, som havde en rørende historie! Okay, jeg indrømmer det gerne. Jeg er ikke særlig kultural, og sådanne slotte og historier interesser mig ikke, men nu hvor jeg var tvunget til en rundvisning, var det faktisk overraskende hyggeligt!

Men jeg indrømmer også gerne, at jeg under hele rundvisningen forestillede mig selv ligge i dette badekar – “Skat, kan jeg få sådan et derhjemme og en lyserød væg også?” hihi 🙂

Efter rundvisningen skulle vi nyde noget lokal mad på Remise, som netop nu har vildttema, da det er jagtsæson for vildt. Maden var super god, men efter vores første aften med gourmetmad, var det som om alt andet mad var ikke var lige så godt – også lidt af en start at få 🙂 Hvilket heller ikke er fair for nogle af de andre steder!

MANDAG

Mandag var hjemrejsedag, men inden turen gik hjem skulle vi forbi Øens ostehus, Inselkäserei Usedom, Steffen Schultze. Steffen ejer stedet og laver oste ud af bio-råmælksost efter schweiziske opskrifter. Steffen er en passioneret fyr, som lever og ånder for sine oste, bio-fremstillet mad og kampen for at få tyskerne til at tro mere på bio venlig mad, og ikke mindst få tyskerne til at værdsætte bio-mad, som han kreere. Tyskerne er ikke lige så gode til at bruge penge på god mad, som vi danskere er.

Det var et meget specielt møde med Steffen, ikke mindst at høre hans passion, kampen for bio-food, men ikke mindst hans lille sted var en vild oplevelse.

Hans oste bliver fremstillet efter gamle schweiziske opskrifter, og vi fik lov at se, hvordan processerne foregår og ikke mindst lugte til det – nørj det sidder stadig i næsen på mig. Mine øjne løb i vand og jeg kunne slet ikke trække vejret i den hidsige lugt. Steffen stod helt upåvirket, og måde Marck, vores guide og jeg havde en kamp mod lugten. Marck fik mit kamera i hånden og blev sendt ned i lugten for at tage billeder – jeg kunne simpelthen ikke. 😀

Efter vores osteoplevelse tog vi videre til europas længst strandpromenade i Ahlbeck. NØRJ der er lækkert!! Strandpromenaden emmer af liv, smukke bygninger, lækre wellness hoteller, gamle strandhoteller og den smukkeste strand – jeg kan lige se stranden for mig på en varm julidag.

Både Marck og jeg var helt kede af, vi ikke nåde at bo her også! Virkelig et smukt sted.

Vi gik os en lang tur langs promenaden i det helt fantastiske efterårsvejr (vi havde faktisk 20 grader) – strandpromenaden tryllede det ene smukke hus frem efter det andet, der var så meget smukt at kigge på – WAUW !! En kold vinterdag her ville også være smuk!

Ahlbeck – VI KOMMER TILBAGE !!

Vi triller hjem mod København efter 4 dage i Nordtyskland – hvor har det været overraskende godt! Tak for en meget velforberedt tur Einsmuttur.dk.