“Du har så mange følgere… kan du ikke lige”

Igår på min løbetur begyndte jeg at tænke lidt over alle de mange henvendelser jeg får hele tiden.

Jeg får nemlig virkelig mange henvendelser omkring frivilligt arbejde, bidrag til velgørenhed, om ikke jeg vil bruge mit medie til at fortælle om budskaber eller gøre opmærksom på følgende events/arrangementer pga. mine mange følger.

Jeg siger ikke atndet kun er pga. mine følgere, men det er i hvert fald ofte det, som der bliver lagt vægt på i henvendelserne.

Personligt synes jeg det er virkelig svært!!! For mange af de henvendelser jeg får, kan jeg sagtens se er relevante og her ville jeg egentlig gerne give et bidrag. Men vi snakker virkelig mange henvendelser hver måned. Og jeg har ikke lyst til at bare “tale” fordi jeg kan.

Jeg har alle dage haft lyst til at dele ud af mine egne historier, og hjælpe udfra det, som jeg har følt eller mærket på egen krop. Jeg har i 3 år frivilligt hjulpet Børns Vilkår, Børnetelefonen. Jeg har lavet “Bag for en Sag”, og delt ud af min historie og gjort opmærksom på en sag, som står mit hjerte nært – meget nært! For jeg vil virkelig gerne være med til at gøre en forskel, eller jeg skal i hvert fald selv føle at jeg gør en forskel. Derfor vil jeg gerne hjælpe eller tale, hvor det giver mening for mig.

Men hvad er egentligt min holdning til det?

Jeg synes det er lidt svært! For i bund og grund er alle sager vigtige og alle sager kan noget. Jeg føler bare det ville konflikte lidt, hvis jeg hele tiden talte dyrevelfærd, organdonation, mobning, klovneløb, kampe mod kræft eller hvad det end kan være. For mig handler det mere om jeg går helhjertet ind i et projekt og kan bruge mig selv og mine egne erfaringer til noget. Der er 100 % andre, som brænder mere for dyr eller noget helt tredje.

Synes det er svært at sige nej….

Det var blandet også derfor jeg sagde JA til at tale i Aftenshowet i forbindelse med Maryfonden – igen mobning og selvværd. Noget jeg selv har oplevet og levet med i gange år. Det er ligesom min ting. Her taler jeg ikke ud af det blå, men rent faktisk om noget, som jeg har mærket på egen krop i mange år. Maryfondens budskab er som skabt til mig, og derfor en sag jeg føler jeg gerne vil tale om, som evt. fast ambassadør.

Jeg føler lidt, at jeg gerne vil “binde” mig til en case og gøre en større forskel der, end bare at tale for at tale, idet jeg har rigtig mange som følger med.  Men det gør ikke, at alle de mange henvendelser jeg får ikke er vigtige! Hver og en er vigtig, men det gør ikke jeg skal sige ja, vil at dele deres budskab. Trods det er virkelig svært for mig at sige nej til dem, som spørger eller beder om hjælp. For deres sag er naturligvis vigtig for dem og betyder noget. Jeg synes bare det handler om mavefornemmelse og troværdighed.

Det er lidt svært for mig at tale om, fordi det hurtigt kan misforstås eller lyde en smule krukket. Men hvor går grænsen i form af hvilke budskaber/sager jeg skal tage ind? Derfor tror jeg det har været det nemme valg for mig, at sige mere eller mindre “nej” til det meste, og så holde mig til et fast ambassadørskab. Jeg føler jeg har et ansvar både overfor mig selv og andre. Jeg lever af mit brand – måske er det derfor jeg synes at den grænse der er for, hvor meget jeg skal tale om er så svær og enorm fin. Det hele handler om at finde en fin balance.

Jeg ønsker faktisk at dedikere mig til en eller to sager, hvor jeg selv føler at jeg kan gøre en forskel. Ikke fordi det skal handle om mig, men fordi det skal føles rigtigt inde i mig. Jeg skal ikke ud og være politisk aktiv og tage stilling til en masse debatter. Jo indenfor husets fire vægge, men ikke nødvendigvis i offentligheden.

Årh det er et svært og følsomt emne. Hvad synes du – hvordan har du det egentligt med SoMe og alle de gode budskaber, som mange taler om? Kunne være en interessant debat. Lad mig høre din mening.

DEL
VISSKJUL Kommentarer (17)
  1. Ofte når der står “reklame” på billeder og stories på ig ruller jeg hurtigt forbi simpelthen af den grund at jeg ved vedkommende vel får penge for at sige/skrive det.. Det gør man jo så nok ikke som ambassadør.. Men så snart det kommer til diverse cremer, tøj, køkkenmaskiner osv, så swiper jeg videre… Dem jeg følger gør jeg med glæde og lyst til at se deres historier og virke, men reklamedelen springer jeg som sagt over…
    Men i forhold til du skriver, så ville jeg bestemt holde mig til 1-2 sager og gå All in der og virke reel i dine hensigter og meninger… Plastre din side til med 17 forskellige mærkesager vil virke useriøst…

  2. Gode budskaber er dejlige, og jeg kan virkelig godt forstå dit dilemma.
    Jeg synes helt klart du skal holde ved din intuition om at “vælge” er par få emner, gerne bogle du selv kan relatere til. Der gør for os følgere at du stadig er >dig< og ikke en rejlamesøjle jeg godt synes det kan blive, selvom det er seriøse og vigtige emner.

    Eksempelvis bliver jeg lige nu lidt “træt” af at blove mødt af emnet organdonation overalt. Ikke fordi jeg synes det er uvigtigt. Det er bestemt yderst vigtigt, men jeg møder det i alle henseender og det gør mig lidt træt af nogle dem jeg følger

  3. Ditte først og fremste skal du mærke efter om det er noget af det som du vil eller kan stå inde for og tænke om det kan bruges i det fremtiden for dit erhverv for der er i gen der dør af at få et nej det handler også om ikke at ta munden fuld da du også har en familie, jeg har selv svært med at sige fra men det kom jeg også til at mærke at få en arbejdsskade pga jeg ikke sagde nej

  4. Hej Ditte.
    Jeg synes, du gør det helt rigtige. Du er en virksomhed som du selv siger. En dagligvareforretning eller et firma støtter heller ikke alt, som de får mulighed for, men de steder, hvor det for dem giver mening og hvor de kan yde en forskel og vise ‘commitment’.
    Med for meget ‘reklame’-materiale, vil det kunne påvirke den du er: jordnær, ærlig og rent ud dig selv,❤️
    Hilsen Tenna

  5. Jeg kan forstå dit dilemma, jeg har også selv enormt svært ved at sige nej. Omvendt så gider mange af os ikke følge med, hvis det bare bliver en reklamesøjle. Vi kan godt gennemskue det. Når det når dertil, hopper jeg personligt fra – ligesom jeg skruer væk fra reklamerne på tv.
    Så stå ved din mavefornemmelse – du gør det godt – og det er derfor vi følger med 🙂

  6. Hej kære Ditte!
    Noget af det bedste ved dig, er dig!
    Det som du laver, går du 100 procent ind for
    Og det samme syntes jeg også skal gælde i denne situation.
    Hvis du ikke har dig selv med, så skal du ikke gøre det.
    Noget af det dejligste ved at følge dig, er at du er oprigtig og troværdig og det må ikke ændre sig! Føl din mavefornemmelse, som du altid gør og fortsæt dit fantastiske arbejde og vær skønne dig!
    God aften til dig og hele familien ❤️

  7. Ja Ditte det er svært, men du skriver det jo selv. Alle sager er vigtige, men det er jo umiddelbart ikke din sag. Hvis du nu vælger at følge din egen mavefornemmelse, så tror jeg du er på rette vej.

  8. Jeg tror virkelig du har fat i den lange ende. Jeg synes mange af dem man følger efterhånden deler og reklamerer for så mange sager og ting at man ikke føler det er dem.
    Jeg er mere tilbøjelig til at donere eller købe noget bestemt hvis jeg føler sagen/anbefalingen kommer fra hjertet. Få budskaber men vigtige (og det er jo forskelligt for alle hvad der er vigtigt) skinner mere i gennem end bare at blive høvlet ned med alle mulige random ting. Hvilket desuden bliver trættende i længden og kan koste følger og så opnår man den modsatte effekt.

    Så tak fordi du tror på dig selv og dine holdninger og står ved dem

  9. Husk hvem du er og staa ved det. Du virker mere troværdig ved at sige nej til ting i stedet for at praple løs om alt og ingenting.

  10. Synes du skal skrive/tale om/deltage i de ting, der er vigtige for dig og som du selv skriver – kan gå helhjertet ind i. Hvis “alle” snakkede om “alt” så bliver det hurtigt for overfladisk synes jeg. Og kommer hurtigt til at virke som reklame, fremfor noget man virkelig mener.

  11. Hej Ditte,

    jeg synes det er nemt… og du skriver det faktisk fint i en sætning. “Fordi jeg kan tale”

    Næ Ditte du er ikke forpligtet. Mærk efter og lav en plan for hvad du vil med din stemme…

    Vi alle er blevet alt for politiske korrekte og undskylder nærmest inden vi siger noget….

    Hvem skal du please? Vi behøver nemlig ikke have en mening om alt. Og slet ikke dele den med alle. Alle behøver ikke være smagsdommere, og i hvert tilfælde ikke ytre sig om alt.

    Jeg så Irinas story i dag. Og tror hun har fat i den lange ende. Vi skal blive bedre til (jeg skriver vi, jeg er dog ikke kendt) at sige hvad vil jeg selv. Hvad gør det for mig. Dine følgere følger dig for det du er og i høj grad kan. Hvis du vælger at støtte noget. Eller hjælpe nogen på vej. Så ja… det gør du hvis du føler for det. Så kan vi vælge til eller fra. Måske er der en konsekvens. Nogen følgere smutter. Men man skal aldrig nøjes, please eller ikke lytte til sig sig. Det er nok min hovedregler. Dermed ikke sagt at respekt ikke også er vigtigt. Men respekter no. 1 først. Så respekter andre dig også.

    Gud det lød dybt og klogt og uden kommaer. Men bogstaverne bliver mindre kl 22 . Ha ha smiler

    Jeg synes du gør det godt op på kamin hylden og glimmer på.

    Hilsen en venlig følger
    Lomme filosof

  12. Du er – efter min mening – SÅ ærlig i dine indlæg / storys mm. og det skal du ikke ændre på, bare for at tale “andres” sag. Du gør det så godt og har hjertet med hele vejen, og når man brænder for én sag, kan motivation og nærvær mærkes ❤️

  13. Det er noget af det skønne ved at følge dig (ud over at du i dig selv er skøn :-)). Det er, at dine storys netop IKKE er fyldt med organdonation, Lunaway app (i guder hvor har de forpligtet sig til mange indlæg virker det til), Wolt mad (tror jeg det hedder og man kan vist i øvrigt kun få det i København osv). Det er så skønt at du ikke har en masse uden om. Ja du får tøj – men det er også det du går i. Osv.

    Bliv ved – stå fast – det er det vi elsker ved dig! Og vi skal nok donere penge og skrive under de steder det er vigtigt. Det er ikke dit ansvar 🙂

  14. Kære Ditte,
    Min yoga-instruktør har pt. et tema om væren og afslutter en hver time med orderne: Just because you could, dosen’t mean you should, og jeg synes, at de er meget rammende for din situation. At bare fordi du kan, så skal du ikke.

    På de sociale medier bliver vi bombarderet med reklamer og venlige opfordringer til at støtte og tage stilling til al verdens gode formål. Men hånden på hjertet – hvis man vil støtte en sag, så skal man nok få denne opsnuset uagtet reklamer, støtte shows mv., men igennem interesser, personlige oplevelser (dette er i hvert jeg min egen oplevelse).

    Din IG-profil og blog er DEJLIGT forfriskende på den måde, at den handler om DIG, dit liv og interesser. Hvis jeg vil finde en lækker kageopskrift, anbefalinger/guides (jeg elskende din guide til Rom ) eller lige se, hvad der er sket siden sidst (), så er jeg slet ikke i tvivl om, hvor jeg skal søge. Jeg ville være ked af det, hvis jeg skulle navigere rundt på din IG-profil/blog efter disse, fordi opslagene drukner mellem reklamer og andet godt.

  15. Åh Ditte! Hvor er det dog godt skrevet… Jeg sidder dog på den anden side, og været i gennem en svær tid med mit firma. Jeg føler personlig kun at dem på IG vil have alt gratis, og at fordi de har mange følgere eller få, kan få hvad de pager på.

    Jeg syntes bestem at man skal gå ind for det, som man syntes passer godt til en selv, noget man kan stå indenfor.
    Men det er skønt at høre, hvordan det er på den anden side også!

  16. Sødeste Digte,

    Det bedste ved at følge dig, det er DIG! Du er ærlig og troværdig i alt hvad du gør, og det skinner igennem.

    Du må endelig ikke gå på kompromis med dig selv – DU er dit brand og ‘sælger du ud’ af dig selv, for at please andre, ja så mister du også en del af dig! Du har ansvaret for dig selv, så hvad der er rigtigt og forkert for dig, kan kun du vurdere.

    DU er dit brand og det er DIT valg, hvad du vælger at gøre med det! Dine valg vil altid have konsekvenser, men er du tro mod dig selv og dit brand, så kan det ikke gå helt galt vel? Du er jo trods alt nået hertil pga. dig 😉

    Hvis ikke du allerede har gjort det, så sæt dig nogle mål for dit brand, lav en plan – hvor er dit brand om 2, 3 eller 5 år, hvad du vil opnå og hvad vil du ikke gå på kompromis med i processen. Har du gjort dig tanker omkring dette, bliver det også nemmere at sig både til og fra, da du vil være 100% klar på hvorfor du vælger som du gør, og hvad målet med det er.

    Tak fordi du er DIG – er sikker på, at du vælger det der er helt rigtigt for Ditte 😉

Skriv en kommentar

Your email address will not be published.